Med denne bloggen, som jeg ønsker skal fungere som et galleri,en inspirasjonskilde og idebank , kan elever, lærere, foreldre og andre interesserte få mulighet til og se hva vi arbeider med på vg2 Interiør og utstillingsdesign, og vg3 Utstillingsdesign på min skole. Elevene på denne linja tar ofte på seg oppdrag utenfor skolen, for å få praksis i faget sitt. Små og store oppdrag, som både vi lærere,og elevene har lært utrolig mye av.



mandag 17. november 2014

Hospitering PANDURO

Jeg underviser nå i vg2 Interiør og utstillingsdesign, og vg 3 utstillingsdesign.
Buskerud Fylkeskommune har nå gitt oss yrkesfaglærere mulighet til å søke om midler for å hospitere ute i bedrift for å styrke samarbeid mellom skole og arbeidsliv.  





Siden jeg har formell kompetanse i faget interiør,forespurte jeg dekorasjonsavdelingen til PANDURO norge om hospitering høst 2014.Der jobber det en elev som gikk tff hos oss,og som har gått Westwedals og tatt utdannelse som utstillingsdesigner. Avdelingen ligger i Sandvika.De produserer utstillingsmateriell,og har utstillingsansvar for 19 butikker i hele Norge. Det er 6 ansatte med div bakgrunn,  alt fra dekoratører til en faglærer i forming. Det er 5 decoavdelinger i Skandinavia. Ansvarsområdet er: Plakatbestillinger, følge dekorplanen, produsere modeller, lage inspirerende utstillinger, kontakt med butikker som har oppsettingsansvarlig og kommunisere med butikksjefene.


Uke 41:                Forberedelse til juleutstillinger
Siden Panduro er en ren hobbybutikk,herunder endel halvfabrikata,må alt av eksempler på produkter som skal vises i butikkene,produseres. Jeg fikk være med å produsere deler av juleutstillingen den dagen jeg var i atelieret. Her fikk jeg også en innføring av hvordan det hele hadde en felles dekorplan,som var styrt fra Sverige. Juleutstillingen er årets største,og den begynner de gjerne og jobbe med på sensommeren. Det er 14 utstillingsskift i løpet av året. 






Uke 43:                Oppsett av juleutstillinger ute i butikk
Denne dagen fikk jeg være med Kirstin, som er daglig leder, ut i butikk for å sette opp juleutstillingen. Sandvika Storsenter har en nyoppusset og flott butikk. Dagen min som dekoratørassistent var veldig morsom. Dekoplanene var oversiktlig å følge, og det som var produsert på atelier, lett å sette opp.Juletre ble pyntet,selvom det var litt tidlig for meg.


Uke 45:       Besøk av Ingrid W i klasse 2IUA.
For at mine elever også skulle få et innblikk i en utstillingsdesigners hverdag, fikk jeg Ingrid W til å komme hit til skolen, og fortelle om yrket sitt. Heldigvis kunne både vg1 DH og vg2 IU få høre. Tusen takk for hjelpen jenter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar